bubbles

Monday 23 July 2012

menulis novel...



-           assalammualaikum semua pembaca blog. .korang apa kabar?? sihat tak?? sebenarnya hari ny aku xberapa sihat..
#bukan alasan tak nak pergi sekolah okey..

sebenarnya aku tak nak cerita pasal kesihatan pun..hari ny aku nak share pengalaman aku belajar tulis novel dengan novelis terkenal. .hahak..bangga sikit. .bukan senang taw dapat peluang macam ny. . tadi puan nurul (novelis terkenal yang aku maksudkn) hajaq kitaorang macam mana nk menghasilkan novel-novel yang menarik. .lepas ja dengar tu aku tertarik lah nk tulis novel. .lagipun memang hobi aku menulis ny. . masa sesi bersama puan nurul tadi kami diberi peluang untuk merangka sendiri novel kami. . ny contoh sinopsis novel yang aku reka>>>>>>


           Mengisahkan tentang seorang gadis berbangsa cina yang bernama Lee Yen Nie. Yen Nie berusia 17 tahun. Dia bersahabat baik dengan Hanna dan Syahmi. Sikap Yen Nie yang suka bergaul dan mengambil tahu tentang adat dan budaya orang Melayu mendapat tentangan hebat daripada kedua- dua orang tuanya. Keakrapan Yen Nie dan Syahmi mengundang perasaan marah Poojah, gadis kacukan yang menyimpan perasaan terhadap Syahmi dalam diam. Kesabaran Yen Nie sering tercabar dengan sikap Poojah yang sentiasa ingin memporak-perandakan persahabatan antara Syahmi dan Yen Nie.  Keberanian Syahmi yang meluahkan perasaannya terhadap Yen Nie telah mengundang rasa ketidakselesaan dalam hubungan mereka. Adakah ibu bapa Yen Nie akan merestui tindakan Yen Nie? Apakah yang akan berlaku kepada Poojah? Bagaimanakah kesudahan persahabatan antara Hanna, Syahmi dan Yen Nie? Ikuti kisah selanjutnya dalam novel _>masih belum pikir tajuk yang sesuai<_



macam mana..okey tak sinopsis ny. .cerita ny sebenarnya kisah benar berdasarkan pengalaman aku dengan cikgu aku sendiri. .cikgu tu dah janji nk tolong aku siapkan novel ny. .ny lah yang menyebabkan aku makin semangat nk tulis novel. .cikgu aku juga cakap dia nak aku jadi novelis pertama yang tidak menggunakan bahasa rojak..ermm..rasa-rasa boley tak?? aku harap korang semua dapat membantu aku..aku amat memerlukan sokongan, pendapat dan tunjuk ajar dari korang semua..jangan segan-segan tegur aku andai ada kesilapan taw..

dalam keseronokkan menulis novel ada kepahitan yang datang. .ayah  tak bagi aku tulis novel. .sedey taw dak..aku taw ayah inginkan yang terbaik untuk anak-anak dia..insyaAllah aku akan buktikan pada ayah yang menulis novel tu bukan penghalang untuk mencapai cita-cita. .maafkan angah ayah..bukan niat nak membantah. .tapi minat. .angah janji tak kan abaikn pelajaran. .

a

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.